Inilah 7 Sunnah Hebat


Dalam berkehidupan sehari-hari tanpa disadari atau tidak ada kalanya kita mungkin telah melampaui batas dari norma agama . berimajinasi kotor, berkata-kata dan perbuatan yang tidak betul tanpa kita sadari akan menjadikan kita semakin menjauh  dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak luput dari khilap dan dosa .Tapi beruntunglah dengan Kasih saying  Allah SWT pintu taubat selalu terbuyka untuk kita, agar kita menjadi lebih baik. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi Sallallahu 'Alayhi Wasallam  itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, berusahalah melaksanakan Sholat Tahajjud, kerana Allah SWT akan meninggikan Derajat didunia dan akhirat bagi orang yang melakukannya ,Pastinya doa kita akan mudah dikabulkan dan menjadikan kita semakin dekat dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baik dan teramat indah sebelum mata ini melihat isi dunia, sebaiknya mata terlebih dahulu melihat dan membaca Al-Qur’an dan memahaminya. Luangkanlah waktu untuk membaca Alquran , sesibuk apapun kita luangkan waktu untuk membaca mushab Alquran setidaknya 3 ayat saja ditiap pagi atau ayat-ayat yang kita sudah hafal.

Ketiga:
Jangan tinggalkan sholat dimasjid terutama pada waktu subuh. Usahakan selalu melangkah cewndrung kemesjid, Mesjid adalah pusatnya keberkahan, bukan hanya kewajiban kerana panggilan muadzin tetapi kesadaran penuh dari panggilan Allah untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Memelihara solat dhuha, kerana pada Sholat Dhuha ada kunci rezeki . Yakinilah, keutamaan solat dhuha sangat dahsyat dalam mendatangkan rezeki. Tapi yang utama Sholat Dhuha semakin mendekatkan kita kepada Allah SWT.

Kelima:
Jaga sedekah kalau bisa setiap hari. Allah menyukai orang-orang yang menyisihkan rezekinya dengan bersedekah, dan para penghuni langit (malaikat) akan selalu mendoakan kebaikan kepada orang yang bersedekah setiap harinya. Percayalah, Allah maha adil dan dengan sedekah Allah akan lipat pahala dan rezeki kita berlipat-lipat ganda.

Keenam:
Teruslah Menjaga wudhu' Allah menyayangi hamba yang memelihara wudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu' senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan doa doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Beristighfarlah setiap saat, Dengan istighfar dan memohon ampun kepada Allah SWT setiap waktu maka masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah dan Allah akan menutup aib kita diakhirat kelak.

By Ustaz Don Daniyal


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Inilah 7 Sunnah Hebat"

Post a Comment